Sunday, January 16, 2011

Skeptik?

Skeptik adalah barah. Seseorang yang dijangkiti barah skeptik melihat dunia dengan pandangan yang gelap, seolah-olah dunia sedang menuju kehancuran. segala-galanya adalah negatif.

Perhatikan peringatan dari Allah spt dlm surah al-hujurat ayat 6, maksudnya " “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu"

Allah mengajar kita bagaimana untuk kita bereaksi setiap kali mendengar suatu perkhabaran. Dengan hati yang rasional, periksa sumber berita tersebut, kemudian kaji sedalam-dalamnya implikasi berita tersebut jika sudah sahih kebenarannya. lihat dari sudut negatif dan positif serentak. dan jika benar kita melihat kesan negatif, maka persoalkannya dengan terhormat. biar yang empunya diri menjelaskan segala kekeliruan.

Awal tadi, aku katakan skeptik adalah barah. Benar, skeptik lahir dari dua punca. seperti barah, skeptik boleh datang dari tabiat sendiri mahupun dari orang sekeliling.
1. Dari tabiat sendiri : Skeptik jenis ini datang akibat kebencian melampau dengan sebarang subjek sasaran atau ketaksuban dengan sumber berita. Contoh seperti kebencian seseorang dengan DS Najib tun Razak mendorong untuk seseorang memandang serong terhadap apa sahaja kritikan terhadap beliau dan dalam masa yang sama, memandang sepi segala jasa yang telah ditaburkan. begitu juga, jika ketaksuban seseorang dengan suratkhabar Utusan Malaysia (contoh) akan mendorong dia percaya apa sahaja yang ditulis oleh akhbar tersebut.
2. Dari orang lain: skeptik jenis ini pula timbul akibat ketidakkisahan (ignorance) masyarakat sekeliling tentang persoalan-persoalan kecil yang ditanya. ketidakpuasan untuk memahami inti sesuatu cerita boleh mendorong seseorang untuk menjadi skeptik.

Jika barah boleh dikawal melalui kemoterapi, maka usaha menjelas dan menerang segala isu dari para ilmuwan adalah kimoterapi berkesan untuk mengawal gejala skeptik ini. ia memakan masa dan perlu kepada kesungguhan, tapi percayalah ia penting supaya mesyarakat kita pada akhirnya, bebas dari skeptical orientation sekarang menuju maturity of freedom thinking suatu hari nanti. pada ketika itu, barulah kita akan menjadi negara yang maju. kalau tidak, jangan harap la!!

p/s: artikel serius mmg pening dibuatnye..aku pon blur jugak ape aku tulis ni, hahaha

No comments:

Post a Comment