Tuesday, January 18, 2011

Jangan Todoh2...

Salam..Tajuk kt atas tu sebenarnye dari cite Ali Setan..aku ngan rizal suka ajuk dia ckp cmtu (tak ingat sape yg ckp, rasanya shah reza). Tp tajuk tu ada jugak kene mengena dgn cite aku kali ni.

Dulu masa aku keje kt company Oil and Gas, Shell sbg budak pam @ tukang sapu @ jaga kaunter dsb, aku ada 1 pengalaman yang agak menyentap jiwa..pengalaman yg lain, banyak gelak2 dan sembang2 tanpa faedah dgn budak Myanmar (Tinku @TK, Mon Lay (pak lawak) dll) dan pengalaman kutip tips, dan belajar asas bisnes dgn Bos Johan dan Kak Rina (bos terbaik, aku terhutang budi dgn diaorg). Tu nanti aku cite sebab aku keje situ, dan perkara berkaitan lain kali ye. Oh ya, aku keje dari bulan 6 2007 sampai bulan 8 2007..sejak tu lame betul aku x pergi tgk diaorg..sob sob sob....

Yup, balik kpd citer asal. Al-kisah pada suatu petang yg damai dan panas, datang la satu motor ni, dibawak oleh sorang mamat (bukan nama sebenar) dan dibonceng seorang minah (juga bukan nama sebenar). Sebagai pekerja yang berdedikasi dan disayangi (haha, sentap!), aku pon menyambut la mereka tu..guide motor tu ke pam minyak, dan dgn mesra aku menyapa "selamat datang bang", tp diaorang berdua diam je. hati mula bengkak. disebabkan aku ada kad yg boleh diswipe supaya customer boleh bayar kt luar je (tak payah susah2 masuk kaunter bayar), so aku tanye lagi "bang, nak isi berapa ni?" boleh die tunjuk isyarat tangan lima ringgit (rasenye la, tak ingat). ni dah lebih, aku pikir "hina sangat ke aku ni, sampai dia taknak ckp dengan aku?" dah mula touching (haha)..dan setan pon mula bisik2 dalam hati, sampai aku pon kutuk la mamat ni dalam hati. "berlagak la, kontrol macho la" dsb kata2 yg buruk..aku betul marah masa ni, tapi diam je la, kalau marah customer karang, kene pecat pulak nanti..

tp peristiwa seterusnya, betul2 buat aku rasa bersalah. mamat tu tiba2 cakap guna bahasa isyarat dengan minah yang tumpang dia tu. rupa-rupanya, diaorang tu bisu. Ya Allah, aku rasa berdosa betul sebab kutuk mamat tadi, walaupun kutuk dalam hati. lepas je peristiwa tu, aku takde mood nak kerja dah. rasa bersalah, dan aku berjanji lepas ni, aku taknak sangka buruk lagi dengan sape2 sebelum aku tau seluruh cerita sebenarnya.

kan ade pengajaran tu?semoga aku menjadi insan yang lebih baik. bantu aku Ya Allah..

No comments:

Post a Comment